VETERAN
Organ for NJIFs
Veteranlaug.
|
Rapport fra det 29. FISAIC-bridgemesterskapet |
Norsk gull for 7. gang på rad!!
Det var første gang Romania arrangerte mesterskapet, og de sto for et flott arrangement i byen Galati.
Galati, en stor by på 3-400 tusen innbyggere, ligger 26 mil øst for Bucuresti, nær grensen til Moldova.
Arrangementet ble avviklet på hotell Vega, et forholdsvis nytt og meget bra hotell, der vi ble godt oppvartet med god mat og drikke.
Like før avreise til mesterskapet, fikk vi et kjedelig forfall.
En av spillerne, Arvid Haugseth, JIL Hamar, hadde et uhell i fjellet, brakk lårhalsen og lå på sykehus da vi reiste.
Dermed måtte jernbanemestrene Arvid Haugseth og Rolf A. Rønning melde avbud, men på kort varsel stilte Arne J. Basmo og Knut Singsaas i stedet.
Vi vant alle kampene, 4 av dem med max. score.
Polen ble slått 19-11, Frankrike 25-0, Romania 19-11, Danmark 25-3, Ungarn 25-2 og Finland 25-0.
Sluttresultat:
1 Norge 156
2 Romania 126
3 Ungarn 116
De norske Europamestrene:
Lars Frøland-John Våge
Nils Hirth-Terje Hirth
Arne J. Basmo-Knut Singsaas
Lagkaptein: Oddvin Tjensvoll
Vi var på en interessant utflukt torsdag, der vi besøkte et svært akvarium der det også var en kjempe botanisk hage, samt at vi besøkte en liten landsby noen mil utenfor Galati. Man kan si at det var store kontraster til hjemlige forhold, men bare hyggelige og gjestfrie verter.
Leif Nygård, reiseleder.
Kopiert fra NJIFs hjemmeside.
I følge en
undersøkelse som TNS Gallup har gjort for Sparebankforeningen, er
det 700.000 eldre mennesker her i landet som ikke bruker nettbank.
Tallene viser at 58 prosent av folk over 60 år ikke bruker nettet.
Enda færre benytter nettbank. 70 prosent av dem over 60 år har ikke
nettbank. De skiller seg dermed fullstendig fra befolkningen sett
under ett, hvor 79 prosent bruker nettet og 66 prosent har nettbank.
Særlig er det de eldre over 67 år som holder seg unna
datamaskinene. 26 prosent av dem bruker nettet, og bare 16 prosent
av dem er kunder i nettbankene.
- Den store forskjellen innad i gruppen 60 pluss henger sammen med
om man har en tilknytning til arbeidslivet, sier Arne Hyttnes,
administrerende direktør i Sparebankforeningen til Aftenposten.
Kilde: ABC Startsiden.
Jernbaneverket øker rammene for utredning av høyhastighetsbaner.
Som en del av oppfølgingen av inneværende Nasjonal transportplan og på konkret oppdrag fra Samferdselsdepartementet skal Jernbaneverket utrede om det er samfunnsmessig interessant med oppgradering eller nybygging av banestrekninger for hastigheter over 200 km/t. 1.juni ble det vedtatt at rammene for arbeidet blir utvidet. Utredningen skal være en såkalt gjennomførbarhetsanalyse ( feasibility study) hvor betingelsene for, og konsekvensene av, å bygge ut en eller flere høyhastighetsbaner i Norge skal analyseres. Utredningen vil inngå som en del av grunnlaget for Jernbaneverkets innspill til Nasjonal transportplan 2010-2019.
Jernbaneverket besluttet 1.juni å øke rammene for utredningen av mulige høyhastighetsbaner i Norge til 2,2 millioner kroner og fristen for ferdigstillelse av utredningen til 1.april neste år. Fristen for å levere tilbud på utredningsarbeidet var satt til 15.juni.
Helt
åpne.
Vi
ønsker kort og godt en helt fri vurdering av hvor det kan være
interessant å bygge høyhastighetsbaner i Norge. Utgangspunktet kan
være våre viktigste strekninger i dag, men vi stiller utrederne helt
fritt til også å vurdere andre strekninger som f. eks Bergen -
Haugesund - Stavanger, sier Nybø.
Velkvalifiserte firma nasjonalt og internasjonalt har vist interesse for oppgaven.
Jernbaneverket har besluttet å tildele oppdraget med å utrede høyhastighetsbaner i Norge til Verkehrswissenschaftliges Institut Stuttgart (VWI), i samarbeid med Intraplan Consult (Munchen), Ingenieur Gesellschaft Verkehr (Stuttgart), Berlin Tekniske universitet og det tekniske universitetet i Dresden.
Høyhastighet er definert som hastigheter over 250 km/t for nye baner og over 200 km/t for oppgraderte banestrekninger. Vanligvis blir dermed tog som kjører i over 200 km/t definert som høyhastighetstog. I flere europeiske land kjøres tog med hastigheter på over 300 km/t.
Kilde: Jernbaneverkets nyhetsbrev.
Fra Norge reiste 23 damer og 67 herrer til København med to klare mål: Å ha det hyggelig og gjøre en bedre innsats enn i fjor.
Rammen rundt ble fin, med bra vær bortsett fra litt torden og regn på mandagen. Det ble spilt i tre forskjellige haller fra kl. 9 på morgenen til 9-10 om kvelden. Det ble allikevel god tid til atspredelser for de som ønsket, da hver enkelt spilte tre ganger seks serier fordelt på tre av dagene, ellers kunne vi gjøre det vi lystet.
Totalt deltok 258 damer og 450 herrer fra 20 nasjoner.
De norske herrene gjorde en meget bra innsats og tok med 7 av 30 medaljer i kofferten hjem. I singelspillet ble det sølv til Ove Hermann og bronse til Egil Hansen i kl. A, og sølv til Håkon Ingebrigtsen i kl. C. I dobbel ble det bronse til Arne Svein Strøm og Rolf Boysen i kl. B. Etter sluttspillet mellom de seks beste i hver klasse, etter 3 x 6 serier, ble det sølv til Ove Hermann og Frank Berge i kl.A, Arne Svein Strøm, gull, og Arne Arnesen, bronse, i kl. B.
For øvrig ble undertegnede beste nordmann i singelspillet kl.B på 5.plass med 1259 p. Vinneren, Gunther Schollen hadde 1286 p. og den norske storspilleren fra 70-tallet, Arne Svein Strøm ble nr. 7 med 1251 p. I klassen deltok 180 spillere. Sammen med Ove Hermann og Geir Anseth deltok undertegnede også på det beste norske trio-laget som endte på en fin 7.plass av 153 lag.
Dessverre greide ikke damene å følge opp på samme måte og tre 8.plasser var beholdningen. Noe som for øvrig ikke hadde innvirkning på målsettingen om å ha det hyggelig under oppholdet. De vil nok også komme med et sterkt forsøk på å reise kjerringa i Palermo til neste år.
Hilsen Rolf Arne.
Etter at Norge
fikk sin første jernbane i 1854 mente mange at det ikke var særlig
interessant å bygge mer jernbane i Norge på grunn av det vanskelige
norske terrenget. Likevel ble det planlagt og gjennomført flere
prosjekter slik at hvert dalføre fikk sin bane. I Land og Valdres
håpet man på at Stortinget ville legge Bergensbanen gjennom deres
trakter, men jernbaneforliket i 1894 førte til at man valgte
Hallingdal. Gjøvik-banen ble sikret, men dermed falt Land og Valdres
utenom statsbanesatsingen.
Heldigvis tok private initiativ. Det ble drøftet flere alternativer;
fra Nes i Hallingdal til Leira og fra Hen stasjon på Drammens- og
Randsfjordbanen gjennom Ådalen. Imidlertid ønsket folket i Valdres å
holde kontakten med Land-bygdene, og man så derfor på en bane fra
Odnes (hadde båtforbindelse med Røykenvik) over Tonsåsen som et godt
alternativ, og som man gikk inn for. En regnet med at det ville
komme et sidespor fra Gjøvikbanen enten fra Røykenvik eller Eina.
1.januar 1897 valgte fylkestinget en jernbanekomite, og det endte
opp med at det skulle være en linje fra Eina til Fagernes. 11. mars
1899 behandlet Stortinget saken; en trase som Ingeniør Richter,
kaptein Bolling og ingeniør Søren Sørensen hadde strukket opp. 20.
mai samme år fikk kommunene konsesjon. De skulle bygge og drive
banen. Ingen annen enn Søren Sørensen turde legge inn anbud, og
Sørensen fikk det for 3,9 millioner kroner for den nesten 11 mil
lange banen.
19. februar 1900 ble kontrakten undertegnet og Sørensen gikk i gang
med å bygge første delen av banen; Landsbanen - fra Eina til Dokka.
23. november 1902: Landsbanen offisielt åpnet.
I oktober 1903 nådde man Tonsåsen, men de siste 30 km voldte
adskillige problemer, og Sørensen fikk hard kritikk, som dessverre
endte med at han tok sitt eget liv. Arbeidet ble tatt opp igjen
etter en lengre stillstand, og ble sluttført under Halfdan Pedersen.
På det meste hadde det jobbet vel 800 mann på banen - (rallare/
slusker med en lønn på fire kroner dagen). 29. september 1906 ble
banen offisielt åpnet fram til Fagernes av kong Haakon den 7.
Valdresbanen ble en suksess - både økonomisk og ikke minst for
distriktene. Stasjonsbyene Hov, Dokka og Fagernes blomstret opp og
bygdene ble bundet sammen av banen.
Billettprisen Kristiania - Fagernes var kr. 7,40.
1906-1937 var banen privat, men NSB overtok i 1937 med et mannskap
på 80. De drev den fram til 1988. Det gikk tømmertog på Landsbanen
(Dokka-Eina) helt fram til våren 1999.
Selv om entusiaster like siden nedleggelsen hadde kjempet for å få
drift av et eller annet slag, ble skinnegangen Fagernes- Leira
revet opp i 1991. I 2003 ble også strekningen Leira - Bjørgo revet
etter sterkt påtrykk fra Nord-Aurdal kommune.
Turistbanen blir til.
A/S Valdresbanen ble stiftet på
konstituerende generalforsamling på Fagernes 19. april 1991.
Bakgrunnen var Samferdselsdepartementets krav om at det må stå et
ansvarlig selskap bak konsesjoner for jernbanedrift. Samtidig ønsket
foreningen Nye Valdresbanen den økonomiske delen av turist- og
chartertogdriften skilt ut som en egen forretningsmessig enhet.
Selskapet har vel 1.000 aksjonærer, som består av enkeltpersoner,
lag, foreninger, kommuner og bedrifter. Nye Valdresbanen er største
enkeltaksjonær, med ca. 20 prosent av aksjene. Samlet aksjekapital
er kr 468.100.
A/S Valdresbanen står for drift av dresinkjøring og turist- og
chartertogvirksomhet. Siden starten i 1989 har Nye Valdresbanen og
A/S Valdresbanen transportert 12.264 passasjerer på banen.
Vognparken til A/S Valdresbanen består av tre motorvogner av typen
BM 86 og ei styrevogn, tre lukka godsvogner og ei flatvogn.
Selskapet har foreløpig 19 dresiner til utleie. En av motorvognene
(86.12) er restaurert og revidert. Det arbeides med å skaffe midler
til restaurering av motorvogn nummer to (86.10).
Kilde: Nye Valdresbanen og A/S Valdresbanen.
Jubilant:
Arne Bratvold, Hamar, fyller 85 år 29. oktober.
Vi gratulerer hjerteligst.
Om alder:
Det har også sine fordeler å bli eldre: Man får
kvantumsrabatt på lysene til fødselsdagskaken.
Maurice Chevalie (1888-1972).
Takk for oppmerksomheten:
Alf E. Selvik takker for blomsterhilsen på sin 75-års dag.
Eva Nilsen takker for oppmerksomheten på sin 80-års dag.
Alle var ikke fornøyd med måten vi gjorde det på i fjor. Vi tar det til etterretning, og lar kontaktpersonene selv velge hvilken måte de vil hilse til medlemmene på. De som ønsker å ha alle navnene i bladet betaler kr 25,- per navn, pengene overføres til Laugets konto. Eller så kan kontaktpersonene formulere en felles hilsen fra medlemmene i sitt område, og det er gratis. Fristen er 1. desember.
Løsning på Hjernetrimmen:
Bjørg betalte 750 kroner for skoene.
Stine tjente 380 kroner på eplesalget.
(Hege plukket 46 kg, Stine 38 kg og Lise 19 kg.)
Tenkte vi det ikke…!
Make-up og parfyme er kjemisk krigføring for å erobre mannen. - Peter Sellers
Dagens vits:
- Hvorfor har du gifteringen på feil finger ?
- Fordi jeg er gift med feil person !